KENDALL FREEMAN Solicitors

43 Fetter Lane

London

EC4A 1JU

Tel +44 (0)20 7583 4055
Fax +44 (0)20 7353 7377
DX 103 London

www.kendallfreeman.com

Paul Thompson Direct line +44 (0)20 7556 4526
Center for Co-operative Research Direct fax +44 (0)20 7716 3812

PO Box 707 AntonioSuarez-Martinez@kendallfreeman.com
Chico

CA 95927 13 May 2004

By post

Our ref ASM/CG4/01141322

Dear Sirs
Complete 911 Timeline: bin Laden Family, Saudi Arabia, Bush (“the Article”)
We act for Sheikh Khalid bin Mahfouz.

It has come to our client's attention that the Article is available on www.cooperativeresearch.org. It
contains seriously defamatory statements about Sheikh Khalid bin Mahfouz, which are very
damaging to him. The Article is wrong and highly defamatory about Sheikh Khalid bin Mahfouz in
several respects, which we detail below:

1. “A Saudi Government audit shows that five of Saudi Arabia’s billionaires had been giving
tens of millions of dollars to al-Qaeda. The audit shows that these businessmen transferred
money from the National Commercial Bank to accounts of Islamic charities in London and
banks in New York that serves as fronts for bin Laden. $3 million was diverted from a Saudi
pension fund”

Sheikh Khalid bin Mahfouz does not have, nor has he ever had, any involvement or
association with the sponsoring of al-Qaeda, nor has he ever knowingly financed terrorism
of any description and vehemently denies this. Neither the United Nations, EU, United
States, nor any other Government has ever indicated that he is involved in the supporting of
terrorism on any report or list. We note that the source for this allegation is an article in The
USA Today published on 29 October 1999 entitled “Saudi money aiding bin Laden”. The
USA Today has now printed a correction in relation to this article and confirmed that “it has
not been able to locate any record of such an audit and has no reason to believe that one
was conducted...”. The USA Today also confirmed that it had no reason to believe that
Sheikh Khalid bin Mahfouz was placed under house arrest. It also stated in the correction
that the article contained “errors” and that the “story’s assertions had been widely reported
and subsequently retracted by others”. We attach a copy of this correction for ease of
reference. As you should be aware, Jack Kelley is the reporter who was recently found by
The USA Today to have fabricated several high-profile stories. Furthermore, senior
executives of NCB are on record of having “vehemently denied” that there was any audit of

PCL2/1154473/3

The partnership is reguiated by The Law Society
A list of partners is available for inspection at the above address



KENDALL FREEMAN Page 2

Paul Thompson
13 May 2004

NCB that revealed payments to al-Qaeda. The story appeared in the 28 October 2001
edition of The Chicago Tribune, in which an NCB Executive said “/ can tell you absolutely,
categorically there is no such audit... That never took place”. Additionally, a formal
correction published in The Washington Post on 3 March 2002 stated “A representative of
Mahfouz also denied... that an audit at the Saudi bank, at which he was the director,
showed links to charities controlled by bin Laden”.

2. “Together and separately, al-Amoudi and bin Mahfouz... are later included in a secret
United Nations list of finances funding al-Qaeda”

“A secret report to the United Nations by French investigator Jean-Charles Brisard names
seven prominent Saudi financiers of terror; the number matches the seven Saudis
mentioned in the Post article, though it's not known if all the names are the same. The
Saudis mentioned by Brisard are: Khalid bin Mahfouz...”

“‘Delta Oil has been one of the main financial partners in a controversial oil pipeline
designed to go through Afghanistan. The company has been financially controlled by Khalid
bin Mahfouz, and is connected to Mohammed Hussein al-Amoudi. Both men are on a secret
United Nations list of al-Qaeda financers, and bin Mahfouz is bin Laden’s brother-in-law”.

“The Boston Herald notes that Saudi businessman Khalid bin Mahfouz... and Mohammed
Hussein al-Amoudi ... have not had their accounts frozen (and they still have not, until the
present day...) despite evidence that they gave money to bin Laden”.

2.1 To the best of our knowledge, the United Nations (UN) has never published any
report citing Sheikh Khalid bin Mahfouz in any context whatsoever as a sponsor of
terrorism. The report you are no doubt actually referring to, is a report that Jean-
Charles Brisard submitted to the UN. In fact Mr Brisard claimed that he was
commissioned by the President of the UN Security Council to prepare a report on
terrorism financing. This is in reality completely false. The then President of the UN
Security Council, Alfonso Valdiveso, has confirmed in a letter dated 12 March 2004
to us, that he personally never met or spoke with Mr Brisard. He stated that it is
“completely false that I, in my capacity as President of the Security Council or as
President of the 1267 (Terrorism) Committee or in any capacity within that
Organization commissioned him on a personal or official basis to write a report on
terrorism. He [Jean-Charles Brisard] had no role whatsoever with the United
Nations Security Council during the period in which | occupied the Presidency”.
Alfonso Valdiveso has also confirmed that Mr Brisard's report was unsolicited, that
he does not believe it was taken seriously by anyone at the UN or that the UN took
any step or action as a result of being sent the report. He added that “Mr Brisard’s
conduct and attitude is totally deceitful and marked by the intention to mislead”.

Furthermore, the al-Qaeda Taliban Sanctions Committee established by the UN

Security Council pursuant to UN Resolution 1267 (1999) has since confirmed that
the status of the report was as follows:

PCL2/1154473/3






